Options
Vyresnių klasių mokinių fizinis raštingumas
Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis, pasaulyje apie 80 proc. vaikų ir paauglių nepasiekia rekomenduojamo fizinio aktyvumo normų, o jų fizinis pajėgumas prastėja sulig kiekvienais metais (World Health Organization, 2019). Fizinis raštingumas – tai sąvoka, sukėlusi didelį susidomėjimą kaip būdas spręsti pasaulines fizinio neveiklumo ir atsiribojimo nuo fizinių užsiėmimų, problemas (Inchley, Currie, Jewell, Breda ir Barnekow, 2017). Tyrimo tikslas - nustatyti vyresnių klasių mokinių fizinį raštingumą ir jam įtaką darančius veiksnius. Tyrimo metodika. Buvo atliktas kiekybinis tyrimas, naudojant anketinės apklausos raštu metodą. Tyrimui buvo naudojamas Mota, Martins ir Onofre (2021) Portugalijos fizinio raštingumo įvertinimo klausimynas (angl. Portuguese Physical Literacy Assessment - Questionnaire) bei gautas autorių raštiškas leidimas. Tyrime dalyvavo 10–12 klasių mokiniai iš Plungės miesto ir rajono mokyklų. Tyrimo imtį sudarė 278 tiriamieji (147 vaikinai ir 138 merginos). Duomenų statistinė analizė atlikta SPSS programos 21 versija bei taikytas Mann - Whitney kriterijus. Tyrimas atliktas laikantis etikos principų. Išvados. Atlikus statistinę rezultatų analizę nustatyta, kad nepakankamai fiziškai aktyvūs yra 34,7 proc. vaikinų ir 62,3 proc. merginų, o fiziškai aktyvesni yra vaikinai ir jaunesni mokiniai. Didžioji dauguma mokinių pasižymi geru sveikatos raštingumu, o vaikiniai ir vyresni mokiniai pasiekė geresnį fizinio raštingumo balą. Psichologinių veiksnių atžvilgiu nustatėme, kad vaikinų fizinio aktyvumo motyvacija, pasitikėjimas savimi, emocinis stabilumas, fizinių galimybių vertinimas pasireiškia labiau, nei merginų grupėje. Nustatytas reikšmingas skirtumas ir dalyvavimo bei domėjimosi sporto renginiais, tradicijomis – vaikinai labiau įsitraukia į sporto kultūros gyvenimą, lyginant su merginomis. Pagrindinis tyrimo rezultatas - fizinį raštingumą statistiškai reikšmingai prognozuoja vyresnis amžius ir didesnis fizinis aktyvumas. Tyrimo pradžioje iškelta hipotezė, kad vyresnių klasių mokinių fizinis raštingumas priklausys nuo fizinio aktyvumo lygio, lyties, amžiaus ir psichologinių veiksnių, pasiteisino iš dalies.
According to the World Health Organization (WHO), around 80% of the world's children and adolescents do not reach the recommended levels of physical activity, and their physical capacity deteriorates with each passing year (World Health Organization, 2019). Physical literacy is a concept that has generated a great deal of interest as a way to address the global problems of physical inactivity and disengagement from physical activity (Inchley, Currie, Jewell, Breda, & Barnekow, 2017). The aim of the study was to determine the physical literacy of older students and the factors influencing it. Methodology of investigation. A quantitative study was conducted using the method of a written questionnaire survey. The study used the Portuguese Physical Literacy Assessment (Questionnaire) of Mota, Martins and Onofre (2021) and the written permission of the authors. Pupils from 10th to 12th grade from Plungė city and district schools participated in the study. The study sample consisted of 278 subjects (147 boys and 138 girls). Statistical analysis of the data was performed in version 21 of the SPSS program and the Mann-Whitney criterion was applied. The research was conducted in accordance with ethical principles. Conclusions. Statistical analysis of the results showed that 34.7% were not physically active. boys and 62.3 percent. girls, and boys and younger students are more physically active. The vast majority of students have good health literacy, and children and older students score better on physical literacy. With regard to psychological factors, we found that boys' physical activity motivation, self-confidence, emotional stability, and assessment of physical abilities are more pronounced than in the group of girls. There is also a significant difference in participation and interest in sports events and traditions - boys are more involved in the life of sports culture compared to girls. The main result of the study is that physical literacy is statistically significantly predicted by older age and higher physical activity. At the beginning of the study, the hypothesis that the physical literacy of older students will depend on the level of physical activity, gender, age and psychological factors was partially confirmed.