Moterų psichologinė gerovė, karjeros adaptyvumas ir profesinis tapatumas
Flemingaitė-Juknevičienė, Deimantė |
Neringa, Grigutytė | |
Šio tyrimo tikslas – atskleisti sąsajas tarp skirtingose šeiminėse ir karjeros pozicijose esančių moterų išgyvenamos psichologinės gerovės, karjeros adaptyvumo gebėjimų ir profesinio tapatumo procesų. Tyrime dalyvavo 332 moterys (123 dirbančios ir turinčios vaikų; 107 nedirbančios ir turinčios vaikų; 102 dirbančios ir neturinčios vaikų), tiriamųjų amžius svyravo nuo 28 iki 52 metų amžiaus (M = 32,93, SD = 4,00). Tyrime buvo naudojama papildoma lietuviškoji psichologinės gerovės skalė (LPGS-P, Kairys, Bagdonas, Liniauskaitė ir Pakalniškienė, 2013), Karjeros adaptyvumo skalė (Career Adapt-abilities Scale – CAAS, Savickas, Porfeli, 2012), Utrechto tapatumo skalė (The Utrecht – Management of Identity Commitments Scale – U-MICS, Crocetti, Rubini, & Meeus, 2008). Tyrimo rezultatai parodė, kad dirbančios ir vaikų turinčios moterys pasižymėjo geresne bendra savijauta ir aukštesne gerove ir buvo labiau patenkintos darbu, šeima, gyvenimo kasdienybe, savimi kaip asmenybe, padėtimi visuomenėje, fizine sveikata, gyvenimu praeityje ir gyvenimu dabartyje, nei nedirbančios ir turinčios vaikų bei dirbančios ir neturinčios vaikų moterys. Dirbančios ir vaikų turinčios moterys taip pat pasižymėjo labiausiai išreikštais karjeros adaptyvumo gebėjimais: domėjimusi, smalsumu, pasitikėjimu savimi ir bendru karjeros adaptyvumu. Profesinio tapatumo įsipareigojimas labiausiai būdingas dirbančioms ir turinčioms vaikų tiriamosioms; išsamus tyrinėjimas – dirbančioms ir neturinčioms vaikų; įsipareigojimo persvarstymas – nedirbančioms ir turinčioms vaikų. Karjeros adaptyvumo gebėjimai, bendras karjeros adaptyvumas siejasi su aukštesniu gerovės sričių vertinimu geresne bendra savijauta ir aukštesne gerove. Profesinio tapatumo dimensijos įsipareigojimas ir išsamus tyrinėjimas siejasi su aukštesniu daugumos gerovės sričių vertinimu, geresne bendra savijauta ir aukštesne gerove; įsipareigojimo persvarstymas – su žemesniu daugumos psichologinės gerovės sričių vertinimu ir žemesne gerove. Karjeros adaptyvumo gebėjimai teigiamai susiję su profesinio tapatumo dimensija įsipareigojimu, neigiamai – su įsipareigojimo persvarstymu, o su išsamiu tyrinėjimu teigiamai susiję visi karjeros adaptyvumo gebėjimai, išskyrus kontrolę. Karjeros adaptyvumo gebėjimai domėjimasis ir kontrolė ir profesinio tapatumo procesas įsipareigojimas prognozuoja geresnę savijautą ir aukštesnę gerovę.
The aim of the study was to reveal links between psychological well-being, career adaptability skills and vocational identity processes experienced by women in different family and career positions. Participants were 332 women (123 working and having children; 107 not working and having children; 102 working and having no children), ranging in age from 28 to 52 (M = 32.93, SD = 4.00). The study has been done using Lithuanian Psychological Well-Being Additional Scale (LPGS-P; Kairys, Bagdonas, Liniauskaitė ir Pakalniškienė, 2013), Career Adapt-Abilities Scale (CAAS; Savickas, Porfeli, 2012) and The Utrecht – Management of Identity Commitments Scale (U-MICS; Crocetti, Rubini, & Meeus, 2008). The results of the study revealed that working women who have children experienced higher levels of psychological well-being and were more satisfied with job, family, daily life, self as a person, their position in society, physical health, past and present life than not working women who have children and working women without children. Working women with children expressed higher career adaptability level and higher career adaptability skills: concern, curiosity and confidence. Working women who have children expressed higher level of vocational identity dimension career commitment; working women without children expressed higher level of vocational identity dimension career exploration, while not working women with children expressed higher level of career reconsideration. Career adaptability and career adaptability resources was linked to higher satisfaction of all different life areas and higher psychological well-being. Vocational identity dimensions commitment and career exploration was linked to higher satisfaction of many different life areas and higher psychological well-being, while career reconsideration was linked to lower satisfaction of many different life areas and lower psychological well-being. All career adaptability skills positively correlated with vocational identity dimension commitment, negatively – with career reconsideration. All career adaptability skills, except control, positively correlated with career exploration. Career adaptablity skills concern and control and vocational identity process commitment were found to be predictive variables of psychological well-being.