Sąsajos tarp naudojimosi socialinėmis medijomis, socialinio nerimo ir asmenybės bruožų paauglystėje
Petraitienė, Žymantė |
Valantinas, Antanas | |
Tyrimo tikslas. Atskleisti sąsajas tarp naudojimosi socialinėmis medijomis, socialinio nerimo ir asmenybės bruožų paauglystėje. Tyrimo dalyviai. 189 paaugliai. Tiriamųjų amžius nuo 15 iki 19 metų (M = 16,6). 53 vaikinai ir 136 merginos. Metodika. Didžiojo penketo inventorius (John, Donahue, & Kentle, 1991), Nerimo socialinėse interakcijose klausimynas (Mattick & Clarke, 1998), Priklausomybės nuo interneto skalė (Young, 1998), Socialinių medijų naudojimo ypatumams bei Sociodemografinei informaciaji naudojama vienuolika klausimų. Duomenų apdorojimui taikyta Mann - Whitney kriterijus, Kruskal – Wallis kriterijus, χ² kriterijus, Student t testas, Pearson koreliacinis kriterijus, tiesinė regresinė analizė. Tyrimo rezultatai. Tiriamieji dažniausiai naudojasi išmaniaisiais telefonais bei kompiuteriais, o mažiausiai - išmaniaisiais laikrodžiais. Merginos išmaniuoju telefonu naudojasi dažniau nei vaikinai. Dažniausiai naudojamos socialinės medijos yra Youtube ir Instagram. Vaikinai dažniau naudojasi Youtube ir Facebook, o merginos dažniau naudojasi Instagram, Tik Tok bei Snapchat. Socialinės medijos dažniausiai yra naudojamos „Laisvalaikio praleidimui“, „Bendravimui su kitais žmonėmis“ bei „Informacijos paieškai. Dažniausiai laikas leidžiamas socialinėse medijose yra vakare (18 – 24 val.), o rečiausiai naktį (00 – 6 val.). Prieš karantiną tiriamieji socialinėse medijose praleisdavo nuo 4 iki 5 val. per dieną, o šiuo metu – 7 val. ir daugiau. Šiuo metu praleidžiamu laiku socialinėse medijose labiau patenkintos yra merginos nei vaikinai. Merginos jaučia didesnį socialinį nerimą nei vaikinai. Priklausomybė nuo interneto yra didesnė merginų tarpe. Labiausiai vaikinai pasižymi atvirumu, o merginos neurotiškumu. Merginos yra neurotiškesnės ir sąmoningesnės nei vaikinai. Ekstraversijos asmenybės bruožu daugiau pasižymi miesteliuose gyvenantys paaugliai nei gyvenantys didmiesčiuose. Yra nustatytas ryšys tarp priklausomybės nuo interneto ir socialinio nerimo. Neurotiškumas su socialiniu nerimu koreliuoja teigiamai. Neigiamas ryšys yra tarp socialinio nerimo, sąmoningumo, ekstravertiškumo, atvirumo. Teigiamas ryšys yra tarp neurotiškumo ir priklausomybės nuo interneto. Neigiamas ryšys yra tarp sąmoningumo, sutariamumo, ekstravertiškumo, atvirumo ir priklausomybės nuo interneto. Socialinį nerimą prognozuoja priklausomybė nuo interneto, ekstraversija, sutariamumas, ir neurotiškumas. Priklausomybę nuo interneto prognozuoja socialinis nerimas, lytis, ekstraversija, sutariamumas, sąmoningumas. Neurotiškumą prognozuoja socialinis nerimas ir lytis. Ekstraversiją, sutariamumą prognozuoja socialinis nerimas. Sąmoningumą prognozuoja priklausomybė nuo interneto, lytis ir socialinis nerimas.
The aim. To reveal the relationships between the use of social media, social anxiety and personality traits in adolescence. Participants. 189 adolescents. Participants were in the age group of 15-19 years (M = 16,6). 53 males, 136 females. Methods. Internet Addiction Scale (Young, 1998), The Social Interaction Anxiety Scale (Mattick & Clarke, 1998), The Big Five Inventory (John, Donahue, & Kentle, 1991), Information about social media use, Sociodemographic questions which were created by the author of this master thesis. Eleven questions are used for the features of social media use and sociodemographic information.To analyze the data were used Mann-Whitney test, Kruskal – Wallis test, χ² criteria, Student t test, Pearson correlation, linear regression. Results. Participants mostly use smartphones and computers, the rarest used smartwatches. Females use smartphones more often than males. The most commonly used social media are Youtube and Instagram. Males use Youtube and Facebook more often, while females more often use Instagram, Tik Tok and Snapchat. Social media is most commonly used for 'Leisure', 'Communicating with others' and 'Finding information'. The most common time spent on social media is in the evening (6 pm to midnight) and least often at night (midnight to 6 am). Before the quarantine, adolescents spent 4 to 5 hours on social media per day, and currently - 7 hours and more. At the moment females are more satisfied with the time spent on social media. Females are more social anxious than males. Internet addiction is higher among females. Personality traits as neuroticism and conscientiousness are more common in females than males. Extraversion personality traits are more pronounced in adolescents living in towns than in those living in big cities. There is a relation between internet addiction and social anxiety. Neuroticism is positively correlated with social anxiety. There is a negative relation between social anxiety, conscientiousness, extraversion, openness personality traits. Positive relationship was found between neuroticism and internet addiction. Negative relationship was found between conscientiousness, agreeableness, extraversion, openness, and internet addiction. Social anxiety is predicted by internet addiction, extraversion, agreeableness, and neuroticism. Internet addiction is predicted by social anxiety, gender, extraversion, agreeableness, and conscientiousness. Neuroticism is predicted by social anxiety and gender. Extraversion, agreeableness, is predicted by social anxiety. Conscientiousness is predicted by internet addiction, gender, social anxiety.