Elektromobilių įkrovimo stotelių infrastruktūros tinklo kaitos tyrimai
Barauskas, Petras |
Magistro baigiamajame darbe analizuojami elektromobilių įkrovimo stotelių infrastruktūros tinklo kaitos tyrimai, išryškinantys šios infrastruktūros reikšmę tvarios energetikos kontekste. Atsižvelgiant į didėjančią klimato atšilimo grėsmę ir iškastinio kuro ribotumą, elektrinio transporto plėtra tampa vis svarbesne strategine kryptimi tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje. Pagrindinis darbo tikslas – išanalizuoti esamą elektromobilių įkrovimo infrastruktūrą Lietuvoje, įvertinti jos efektyvumo trūkumus bei pasiūlyti galimus tinklo balansavimo ir infrastruktūros tobulinimo sprendimus. Darbo teorinėje dalyje aptariama elektrinio transporto samprata, jo tipologija ir pagrindiniai privalumai aplinkosaugos požiūriu. Analizuojama elektromobilių įkrovimo infrastruktūros samprata, skirtingi įkrovimo stotelių tipai, jų techninės charakteristikos ir išdėstymo miestuose principai. Pagrindinis dėmesys skiriamas tinklo balansavimo klausimams, siekiant užtikrinti stabilų elektros tiekimą didėjant elektromobilių paklausai, bei nagrinėjama pažangi „Vehicle-to-Grid“ (V2G) technologija, leidžianti elektromobilių baterijas panaudoti kaip papildomą energijos šaltinį tinklo stabilizavimui. Empirinėje dalyje atlikta Lietuvos elektrinių autobusų eksploatacinių duomenų analizė. Nagrinėti darbo valandų, elektros energijos sąnaudų ir ridų rodikliai pagal mėnesius, siekiant įvertinti sezoniškumo įtaką infrastruktūros naudojimui ir apkrovai. Taip pat atlikta užsienio šalių projektų analizė, vertinant elektrinių autobusų panaudojimą tinklo balansavimo rinkose ir jų ekonominę naudą.
The master's thesis analyzes research on the change of the electric vehicle charging infrastructure network, highlighting the importance of this infrastructure in the context of sustainable energy. Given the increasing threat of global warming and the limited availability of fossil fuels, the development of electric transport is becoming an increasingly important strategic direction both in Lithuania and in the world. The main goal of the work is to analyze the existing electric vehicle charging infrastructure in Lithuania, assess its efficiency shortcomings, and propose possible solutions for network balancing and infrastructure improvement. The theoretical part of the work discusses the concept of electric transport, its typology and main advantages from an environmental point of view. The concept of electric vehicle charging infrastructure, different types of charging stations, their technical characteristics and principles of placement in cities are analyzed. The main attention is paid to network balancing issues in order to ensure stable electricity supply with increasing demand for electric vehicles, and the advanced Vehicle-to-Grid (V2G) technology is analyzed, which allows using electric vehicle batteries as an additional energy source for grid stabilization. In the empirical part, an analysis of the operational data of electric buses in Lithuania was conducted. Indicators such as working hours, electricity consumption, and mileage were examined by month to assess the impact of seasonality on infrastructure usage and load. Additionally, an analysis of international projects was carried out to evaluate the use of electric buses in network balancing markets and their economic benefits.