Options
Paauglių skaitymą skatinantys veiksniai
Butkutė-Norkevičienė, Aurelija |
Šiuolaikiniame technologijų ir socialinių tinklų amžiuje pasikeitė aplinka, lemianti daugelį įpročių, tarp jų ir skaitymą. Nepaisant šiuolaikinių technologijų įvairovės, skaitymo skatinimo programų, iniciatyvų, įvairūs projektai susiduria su iššūkiu – kaip skaitymą padaryti patrauklų šiuolaikiniam vartotojui, kuriam svarbus greitis, įspūdis, materialūs daiktai ir virtualus pasaulis. Z ir Alfa paauglių karta – tai „skaitmeninė karta“, kurią sudominti tradiciniu knygų skaitymu darosi vis sunkiau. Darbo objektas – paauglių skaitymo skatinimo veiksniai. Darbo tikslas – teoriškai ir empiriškai pagrįsti paauglių skaitymo skatinimo veiksnius. Tikslui pasiekti išsikelti šie uždaviniai:
- Išanalizuoti paauglių skaitymo skatinimo ir skaitymo situaciją Lietuvoje bei paauglių skaitymo skatinimo veiksnių teorinius pagrindus.
- Atskleisti paauglių, jų tėvų, mokytojų, bibliotekininkų ir mokytojų-ekspertų nuomonę apie paauglių skaitymo skatinimo veiksnius. Metodai: atliktas kokybinis tyrimas – pusiau struktūruotas interviu. Tyrime dalyvavo 4 Z kartos paaugliai, 5 Alfa kartos paaugliai, 5 tėvai, 4 mokytojai, 7 bibliotekininkai ir 2 mokytojai-ekspertai. Tyrimo duomenų analizei taikyta kokybinė turinio analizė. Tyrimo rezultatai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė atskleidė, kad Lietuvoje bendrieji skaitymo rezultatai gerėja, tačiau knygų skaitymui, kaip laisvalaikio praleidimo veiklai, skiriama mažai laiko ir auga skaitmeninių knygų skaitymas. Mokslinės literatūros analizė parodė, jog dabartinės kartos paauglius motyvuoja skaityti jų asmeninį gyvenimą atspindinti literatūra, plati pasirinkimo laisvė, pakankamas laikas skaityti, galimybė dalintis bei socialinių tinklų ir technologijų integracija. Tyrimo duomenys parodė, kad šiuolaikiniai paaugliai daugiau skaitytų, jeigu skaitymo turinys būtų aktualus ir svarbus jų gyvenimui, jeigu būtų suteikiama plati literatūros pasirinkimo laisvė, jeigu mokytojai patys skaitytų bei rekomenduotų, jeigu artimoje aplinkoje turėtų skaitymo autoritetus, jeigu turėtų galimybę su bendraminčiais diskutuoti apie knygas, jeigu turėtų pakankamai laiko skaitymui, jeigu mokyklose būtų taikomos interaktyvios skaitymo skatinimo priemonės.
In today's age of technology and social networks, the environment that determines many habits, including reading, has changed. Despite the variety of modern technologies, reading promotion programs, initiatives, various projects face the challenge of how to make reading attractive to the modern consumer, who values speed, impression, material objects and the virtual world. Generation Z and Alpha are the "digital generation" that is becoming increasingly difficult to get interested in traditional book reading. The object of the work – factors of promoting reading among teenagers. The aim of the work is to theoretically and empirically substantiate the factors for promoting reading among teenagers. The following tasks have been set to achieve the goal:
- To analyze factors for promoting adolescent reading and situation of reading in Lithuania and to analyze the theoretical foundations of the factors for promoting reading among teenagers.
- To reveal the opinions of teenagers, their parents, teachers, librarians and experts about the factors that encourage reading among teenagers. Methods: qualitative study has been done - a semi-structured interview. Four Generation Z teenagers, five Alpha Generation teenagers, five parents, four teachers, seven librarians and 2 teacher-experts participated in the research. Quality content analysis was used to analyze the study data. Results of the study: An analysis of scientific literature and documents revealed that general reading results are improving in Lithuania, but little time is devoted to reading as a leisure activity and digital book reading is growing. An analysis of scientific literature showed that teenagers are motivated to read a literature which reflects their personal life, they are more motivated to read when they have a wide freedom of choices and enough time to read, when they have an opportunity to share their reading experience and the integration of social networks and technology. The study revealed that teenagers would read more books if the reading content would be relevant and important to their lives, if they would have a wide choices of literature, if teachers would read books and would recommend it to teenagers, if they would have authorities of reading, if they would have an opportunity to discuss about books with other teenagers, if they would have enough time to read, if interactive reading promotion tools would be applied in the school.