Options
Ikimokyklinio ugdymo mokytojų lyderystės raiška, efektyvinant vaikų ugdymosi procesą
Benetytė, Monika |
Temos aktualumas – Pastaraisiais metais atlikti moksliniai tyrinėjimai, tyrinėjantys lyderystės reiškinį atskleidžia, jog keičiasi visuomenės požiūris į tai, kas gali būti švietimo lyderiu. Pedagogų lyderystės tyrimai ankstyvojo amžiaus srityje aktualūs problemų sprendimų strategijų pasirinkimui, skatina politikos profesionalus rūpintis sąlygomis lyderių darbui paremti. Sėkmingas mokytojas lyderis gali užtikrinti kokybišką ankstyvojo amžiaus vaikų ugdymą, sukurti tam palankią aplinką. Tyrimo tikslas – atskleisti ikimokyklinio ugdymo mokytojų lyderystės raiškos savybe, padedančias efektyvinti vaikų ugdymosi procesą. Tyrimo uždaviniai: 1) Išanalizuoti ikimokyklinio ugdymo mokytojų lyderystės raiškos, efektyvinant vaikų ugdymosi procesą, teorinius aspektus; 2) Ištirti ikimokyklinio ugdymo mokytojų nuomonę apie savo lyderystės raišką, efektyvinant vaikų ugdymosi procesą. 3) Išnagrinėti, kaip ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovai supranta mokytojų lyderystės raišką, efektyvinant ikimokyklinio ugdymo procesą. Tyrimo išvados: Ištyrus ikimokyklinio ugdymo mokytojų nuomonę apie savo lyderystę, efektyvinant vaikų ugdymosi procesą pastebėta, jog ikimokyklinio ugdymo mokytojai mokytojų lyderystę daugiausiai supranta kaip gebėjimą padėti mokytis kitiems, mokytis iš kitų ir paveikti kitų mokymąsi bei gebėjimą numatyti veiklos kryptį ir siekti susitarimo, judėti pasirinkta kryptimi. Pedagogai apklausos metu nurodė, jog daugiausia jų ugdymo įstaigoje yra lyderių, gebančių organizuoti ugdymo procesą ir išskyrė, kad mokytojai lyderiai turi pasižymėti tokiomis savybėmis kaip aktyvumas, pareigingumas ir kūrybingumas. Ikimokyklinio ugdymo vadovai išskyrė savybes, kuriomis turėtų pasižymėti mokytojas lyderis: atsakingumas, drąsa, pasitikėjimas savimi, iššūkių nebijojimas, kūrybiškumas, iniciatyvumas, o kaip svarbiausius gebėjimus, kuriuos mokytojas lyderis turėtų turėti – tai ugdymo proceso planavimas ir organizavimas. Vadovų nuomone, ikimokyklinio ugdymo mokytojų lyderystė reiškiasi kolegų įtraukimu į veiklas, į projektus. Būdai, kuriais vadovai skatina savo mokytojus siekti lyderystės – dalijimais gerąja patirtimi ir dalyvavimas kvalifikacijos tobulinimo renginiuose.
Relevance of the topic - Scientific research conducted in recent years, investigating the phenomenon of leadership, reveals that the public's attitude towards who can be an educational leader is changing. Research on the leadership of educators in the field of early childhood is relevant for the choice of problem-solving strategies, and encourages policy professionals to take care of the conditions for supporting the work of leaders. A successful teacher leader can ensure quality early childhood education and create a favorable environment for it. Research purpose - to reveal the characteristics of preschool teachers' leadership expressions, which help to make the process of children's education more efficient. Research tasks: 1. To analyze the theoretical aspects of preschool teachers' expression of leadership, making the process of children's education more effective. 2. To investigate the opinion of pre-school teachers about their expression of leadership, making the process of children's education more efficient. 3. To examine how the heads of preschool education institutions understand the expression of teachers' leadership, making the process of preschool education more effective. Findings of the study: After examining the opinion of preschool teachers about their leadership, making the process of children's education more effective, it was observed that preschool teachers mainly understand teacher leadership as the ability to help others learn, learn from others and influence the learning of others, and the ability to predict the direction of activities and seek agreement, to move in a chosen direction. During the survey, pedagogues indicated that there are mostly leaders in their educational institution who are able to organize the educational process and highlighted that teacher leaders must have such qualities as activity, duty and creativity. The managers of preschool education singled out the qualities that a teacher leader should have: responsibility, courage, self-confidence, not being afraid of challenges, creativity, initiative, and as the most important abilities that a teacher leader should have - planning and organizing the educational process. According to the managers, the leadership of pre-school teachers means involving colleagues in activity projects. Ways in which principals encourage their teachers to achieve leadership – sharing of good practice and professional development events.