Options
Suaugusiųjų profesinis tobulėjimas darbo vietoje asmeninės patirties aspektu
Lazarevienė, Simona |
Darbe analizuojamas suaugusiųjų profesinis tobulėjimas darbo vietoje, pagrįstas per anksčiau mokymosi procese įgytą asmeninę patirtį. Mokslinė problema: Kaip vyksta suaugusiųjų profesinis tobulėjimas darbo vietoje, remiantis asmenine patirtimi? Teorinė ir empirinė tyrimo duomenų analizė leido suformuluoti tokias išvadas: profesinis tobulėjimas yra nuolatinis suaugusiųjų mokymasis realioje darbo vietoje. Tai tikslingas, apgalvotas, paremtas asmenine patirtimi, turintis aiškų tikslą ir suplanuotus uždavinius mokymasis, kuris padeda suaugusiesiems įgyti žinių ir gebėjimų gerai atlikti savo veiklą bei pasiekti tam tikrą tobulėjimo lygį. Suaugusysis, dalyvaudamas mokymosi procese, turi individualią, konkrečią patirtį, kurią transformuodamas bei reflektuodamas integruoja į mokymosi procesą. Tyrimo duomenų analizė parodė, kad informantai profesinį tobulėjimą darbo vietoje sieja su nuolatiniu mokymusi ir turima asmenine patirtimi. Čia svarbos turi tokie patirtinio mokymosi elementai kaip patirtis (pirminė ir antrinė), mokymosi metodai, emocijos, socialinė sąveika bei mokymosi aplinka. Tačiau jie mažai reikšmės skiria mąstymo procesams, kalbai, fiziniam veiksmui, kas rodo, jog jie asmeninės patirties nesieja su nuodugnia analize, veikla ir apmąstymu. Būtent suaugusiųjų asmeninės patirties ir veiksmo konteksto, reikšmės ir prasmės analizė padėtų jiems geriau pažinti save ir savo profesinės veiklos galimybes bei leistų numatyti profesinio tobulėjimo darbo vietoje galimybes.
The paper analyzes the professional development of adults in the workplace, based on personal experience gained earlier in the learning process. Conclusions of theoretical and empirical research: professional development is the continuous learning of adults in the real workplace. It is purposeful, thoughtful, based on personal experience, with a clear purpose and planned tasks, learning that helps adults to acquire knowledge and skills to perform their activities well and to achieve a certain level of improvement. By participating in the learning process, the adult has an individual, concrete experience, which he integrates into the learning process by transforming and reflecting. The analysis of the survey data showed that informants associate professional development in the workplace with continuous learning and personal experience. The following elements of experiential learning are important here: experience (primary and secondary), learning methods, emotions, social interaction and learning environment. However, they attach little importance to thought processes, language, physical action, which shows that they do not associate personal experiences with in-depth analysis, action, and reflection. It is the analysis of the context, meaning and meaning of adults' personal experiences and actions that would help them to get to know themselves and their professional opportunities better and to anticipate opportunities for professional development in the workplace.