Options
Švietimo pagalbos specialistų ir tėvų bendradarbiavimas teikiant švietimo pagalbą jaunesnio mokyklinio amžiaus autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams
Višinskė, Dovilė |
Statistiniai duomenys kiekvienais metais rodo didelį autizmo atvejų mastą visame pasaulyje. Remiantis statistika, galima daryti prielaidą, kad didėjant autizmo atvejų skaičiui – didėja ir poreikis tinkamai švietimo pagalbai autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams. Ugdymo procese jiems reikalinga pedagogų, tėvų ir kitų specialistų kvalifikuota pagalba. Tik darnus tėvų ir švietimo pagalbos specialistų bendradarbiavimas gali padėti vaikams sėkmingai socializuotis visuomenėje. Tyrimo problema. Šiame darbe keliami probleminiai klausimai: Kokios švietimo pagalbos specialistų ir tėvų bendradarbiavimo galimybės teikiant švietimo pagalbą jaunesnio mokyklinio amžiaus autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams? Kokia švietimo pagalba reikalinga jaunesnio mokyklinio amžiaus vaikui, turinčiam autizmo spektro sutrikimą? Darbo tikslas: Atskleisti švietimo pagalbos specialistų ir tėvų bendradarbiavimo galimybes teikiant švietimo pagalbą jaunesnio mokyklinio amžiaus autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams. Darbo uždaviniai:
- Išanalizuoti autizmo spektro sampratą ir teikiamos švietimo pagalbos įvairovę ir galimybes vaikui ir jo šeimai.
- Ištirti švietimo pagalbos specialistų nuomonę apie bendradarbiavimo galimybes su tėvais teikiant švietimo pagalbą jaunesnio mokyklinio amžiaus autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams.
- Ištirti tėvų nuomonę apie bendradarbiavimo galimybes su švietimo pagalbos specialistais teikiant švietimo pagalbą jaunesnio mokyklinio amžiaus autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams.
- Tyrimo rezultatų pagrindu pateikti tėvams auginantiems vaikus su autizmo spektro sutrikimu ir specialistam dirbantiems su šį sutrikimą turinčiais vaikais rekomendacijas, į teikiamos švietimo pagalbos gerinimą ir į tarpusavio bendradarbiavimo stiprinimo galimybes Kretingos mieste. Darbo metodai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė, kokybinio tyrimo strategiją – atliktas pusiau struktūruotas interviu. Kokybinė turinio analizė. Tyrimo metu identifikuoti ir pagrindiniai teigiami aspektai švietimo pagalbos teikimo veikloje: specializuotų priemonių užtikrinimas, komandinis darbas, vaiko poreikių užtikrinimas, profesinių kompetencijų tobulinimo galimybės, ugdymo pritaikymas vaikui, bendradarbiavimas, specializuotos patalpos autizmo spektro vaikams. Išsiaiškinta, jog švietimo pagalbos specialistų dirbančių ir tėvų, auginančių vaikus su autizmo spektro sutrikimais požiūriu, švietimo teikiama pagalba, kuria jie gali pasinaudoti nėra pakankama dėl švietimo pagalbos specialistų trūkumo, todėl tyrimo metu išsiaiškintos papildomas reikalingas švietimo pagalbos paslaugos autizmo spektro sutrikimo vaikams. Tyrimas atskleidė švietimo pagalbos specialistų ir tėvų bendradarbiavimo galimybės teikiant švietimo pagalbą jaunesnio mokyklinio amžiaus autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams: leidžia pasiekti gerus ugdymo(si) rezultatus, užtikrinti darbo tęstinumą tiek mokykloje tiek namuose, užtikrinti teikiamą pagalbą, leidžia pasidalinti metodais, suprasti asmenines vaiko savybes, gerinti ugdymo kokybę, skatiną kitų tėvų tolerantiškumą, gerina abipusę informacijos sklaidą. Tėvų vaiko negalios neigimas, žinių trūkumas apie sutrikimą ir per dideli lūkesčiai ir specialistų yra pagrindinės problemos apsunkinančios tinkamo bendradarbiavimo galimybę. Švietimo pagalbos specialistų iniciatyvos trūkumas, atstūmimas iš specialistų pusės ir per mažai iš jų gaunamos informacijos yra tos problemos, kurios tėvams trukdo tinkamai bendradarbiauti su švietimo pagalbos specialistais vaiko gerovės klausimais.
Statistics show a high incidence of autism every year throughout the world. According to statistics, it can be assumed that with the increase in the number of autism cases - the need for appropriate educational support for children with autism spectrum disorders is also increasing. In the educational process, they need qualified help of educators, parents and other specialists. Only harmonious cooperation between educators, parents and specialists can help children succeed to socialize in society. Investigation problem. The problematic questions raised in this work are: What are the opportunities for cooperation between educational support specialists and parents in providing educational support for younger school-aged children with autism spectrum disorder? What kind educational support is needed for a younger school-age child with autism spectrum disorder? The purpose of the work: To reveal the cooperation opportunities between educational support specialists and parents in providing educational support for younger school-age children with autism spectrum disorder. Work tasks:
- To analyze the concept of autism spectrum and the variety of educational support and opportunities provided for the child and his family.
- To investigate the opinion of educational support specialists about cooperation opportunities with parents in providing educational support for children with autism spectrum disorder at younger school-age.
- Investigate the opinion of parents about the possibilities of cooperation with educational assistance specialists in providing educational support for children with autism spectrum disorder at younger school-age.
- Based on the research results, present specialists, working with children with this disorder, to parents that are raising children with autism spectrum disorder and give them recommendations, to improve educational assistance provided and strengthen cooperation opportunities for each other in the city of Kretinga. Working methods: analysis of scientific literature and documents, qualitative research strategy - a semi-structured interview was conducted. Qualitative content analysis. During the research, the main positive aspects of educational assistance was also identified in providing activities: provision of specialized measures, teamwork, ensuring child's needs, opportunities for improving professional competences, adaptation of education to the child, cooperation, specialized facilities for children with the autism spectrum. It was found that, from the point of view of educational support professionals and families raising children with autism spectrum disorders, the supply of services they can use is not sufficient due to education lack of support specialists, therefore, during the investigation, it was found out that additional educational support services are needed for children with autism spectrum disorder. The study revealed education opportunities for cooperation between support specialists and parents in providing educational support for younger school-age children with autism spectrum disorder: enabling good educational results. To ensure continuity of work both at school and at home the assistance provided allows sharing methods, understanding the child's personal characteristics, and improving for them the quality of education, encouraging the tolerance of other parents and improves the mutual dissemination of information. Parents denial of the child's disability, lack of knowledge about the disorder and excessive expectations of professionals are the main problems hindering the possibility of proper cooperation. The lack of education initiative by supporting professionals, the pushback from specialists and the lack of information received from the specialists are the problems that prevent parents from properly cooperating with educational support specialists in child welfare issues.