SGD perkrovos proceso optimizavimas Klaipėdos SGD terminale taikant ,„ARCOS“ krovos sistemos technologiją
Pastarųjų metų pasaulinė dujų rinka išaugo 5,3 proc. Vertinant tolimesnį dujų rinkos augimo tempą, prognozuojama, kad ši rinka turėtų augti vidutiniškai po 0,9 proc. SGD segmentui iki 2035 m. prognozuojamas net 3,5 proc. augimo tempas per metus. Magistro baigiamasis darbas yra susijęs su šiuolaikinės energetikos technologijos vystymosi kryptimis. Vyraujančios palankioms sąlygoms gamtinių dujų tiekimo sektoriuje lemia didėjančius SGD transportavimo srautus. Tyrimo tikslu tapo siekis atlikti SGD krovos iš SGD tanklaivio į SGD laivą-saugyklą technologinio proceso funkcionavimo parametrų analitinius tyrimus, aplinkosauginio efektyvumo bei konkurencingumo didinimo kontekste. Tikslo įgyvendinimui atlikti tiriamuoju objektu pasirinktas SGD perdavimo iš SGD tanklaivio į SGD laivą-saugyklą technologija ir krovos technologinio proceso parametrai. Tikslui įgyvendinti panaudoti metodai apima statistinių duomenų analizę, literatūros apžvalgą, kompleksinį technologinių procesų vertinimą, krovos srautų prognozavimą daugiakriteriniu metodu, laivų jėgainės generuojamų oro taršos emisijų skaičiavimus, investicijų į technologinius sprendimus rentabilumo vertinimus bei SSGG analizės metodiką. Taikant empirinį kokybinį metodą atliekamas technologinių krovos procesų analitinis tyrimas, kuriuo buvo atliekama Klaipėdos SGD terminale atliktų 3 skirtingų SGD krovos procesų stebėsena. Atlikto tyrimo rezultatai nustatė, kad augant SGD paklausai fiksuotinas Klaipėdos SGD terminalo veiklos lygio augimas, kai 2020 m. veikla fiksavo rekordinius SGD krovos rezultatus, perkrauta virš 3,2 mln. m3 SGD. Nustatyta, kad vidutiniškai vieno standartinio dydžio dujovežio aptarnavimo ciklo trukmė apima per 27 val. 10 min. laiko ciklą, iš kurio 27% bendro perkrovos laiko užima pasiruošiamieji darbai. Nustatyta, kad ,,ARCOS“ krovos technologijos pritaikymas optimizuotų dujovežio aptarnavimo ciklą 23%, kas sąlygotų trumpesnį SGD dujovežio vizitą terminalo uosto akvatorijoje bei kartu sumažintų dujovežių jėgainių generuojamą emisijų taršą į aplinką. SGD krovos sistemos rentabilumas pasiektų 37% efektyvesnį lygmenį.
In recent years the global gas market has grown by 5.3 percent. It is forecasted that gas market in upcoming years should grow by 0.9% on average per annual and the LNG segment is forecast to grow by 3.5% per year until year 2035. The master's thesis is related to the development directions of modern energy technology which could be potentially integrated in currently existing LNG cargo handling operations and the favourable conditions in the natural gas supply sector lead to increasing LNG transportation flows through LNG import terminals. As the result of it the main aim of the theses is to perform analytical research on the technological process parameters of LNG loading operations from LNG carrier to LNG floating storage unit in context of environmental pollution control and the improve of industrial competitiveness. The statistical data analysis, literature review, complex assessment of technological processes, multi-criteria forecasting of cargo flows, calculations of air pollution emissions generated by ship power plants, cost-effectiveness assessments of technological solutions, and SWOT analysis methodology were among the methods used to achieve the settled goal. Applying the empirical qualitative method, an analytical study of technological loading processes was carried out, which was used to monitor 3 different LNG loading processes performed at the Klaipėda LNG terminal. The outcome of performed study found the growing demand of the LNG market marks the growth of Klaipeda LNG terminal activity level in the parallel. In 2020, the terminal activity marked record of the LNG handling results, over 3.2 million m3 of LNG were handled throughout terminal. It is estimated that the average service cycle of one standard size gas carrier takes 27 hrs 10 min., of which 27% of the total congestion time is spent on preparation. According to the calculations, the application of ARCOS loading technology would optimize the LNG carrier service cycle of the discharge operation by 23%, which would lead to a shorter LNG carrier visit in port water area and at the same time reduce the emission pollution generated by the LNG carriers in port area. The profitability of the LNG handling system would reach a 37% more efficient level.