Options
Tėvų pozityvaus auklėjimo įgūdžių tobulinimas taikant STEP tėvystės įgūdžių stiprinimo programą
Arbačiauskaitė, Zita |
Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Tėvų ugdymas ir jų tėvystės gebėjimų plėtotė yra vienas iš svarbiausių valstybės uždavinių stiprinant šeimą, įgalinant ją kuo geriau atlikti savo funkcijas, kadangi tėvystės gebėjimai, turi įtakos vaikų auklėjimui ir parengimui savarankiškam gyvenimui. STEP tėvystės įgūdžių tobulinimo programa sukuria prielaidas įvairių su vaiko auklėjimu susijusių klausimų sprendimui. Darbo tikslas: atskleisti tėvų pozityvaus auklėjimo įgūdžių tobulinimo galimybes taikant STEP tėvystės įgūdžių tobulinimo programą. Darbo uždaviniai: 1 Išanalizuoti tėvų pozityvaus auklėjimo įgūdžių ir jų tobulinimo galimybiųi taikant STEP tėvystės įgūdžių tobulinimo programą teorinius pagrindus. 2 Ištirti tėvų nuomonę apie pozityvaus auklėjimo įgūdžių ir jų tobulinimo galimybes taikant STEP tėvystės įgūdžių tobulinimo programą 3. Ištirti lektorių nuomonę apie tėvų pozityvaus auklėjimo įgūdžių ir jų tobulinimo galimybes taikant STEP tėvystės įgūdžių tobulinimo programą Darbo metodika: atliktas kokybinis tyrimas, taikant pusiau struktūruoto interviu metodą. Interviu atliktas su 11 STEP mkymuose dalyvavusių tėvų, 2 mokymus vedusiais lektoriais ir 1 mokymų organizatoriumi. Analizės metu taikyta turinio analizė, atliekant tyrimą laikomasi etikos principų. Tyrimo rezultatai. Mokslinės literatūros ir dokumentų analizė atskleidė, jog tėvystės gebėjimų trūkumas siejamas su vaikų psichinės ir fizinės raidos sutrikimais, antisocialumu, polinkiu į nusikalstamumą, savižudybę, žemais mokymosi rezultatais. Pozityvios tėvystės gebėjimai grindžiami vaiko stebėjimu ir jo poreikių tenkinimu, saugaus prieraišumo formavimu, dėmesio rodymu ir pozityviu skatinimu, ribų ir taisyklių nustatymu, prasmingu drausminimu. STEP tėvystės įgūdžių tobulinimo programa laikoma viena iš sėkmingiausių visame pasaulyje. Dalyvauti mokymuose tėvus skatina asmeninis noras tobulinti savo tėvystės gebėjimus ir siekis spręsti su vaiko elgesiu susijusias problemas. Pagrindiniai vaikų elgesio sunkumai siejami su neklusnumu, kaprizingumu, uždarumu, nepareigingumu, neatsakingumu, nepagarbiu elgesiu su tėvais, ieškoma pagalbos ugdant išskirtinių bruožų turinčius vaikus (turinčius ypatingų gabumų). Dalyvaudami STEP programos mokymuose tėvai pagerina santykius su vaikais, įgyja daugiau pasitikėjimo savimi, atranda vidinę ramybę, išmoksta valdyti emocijas, išsiugdo kantrybę, išmoksta kontroliuoti netikėtas situacijas, pagerina santykius šeimoje. Tobulinant STEP mokymus, tėvų nuomone, svarbūs lektorių asmeniniai bruožai (nuoširdumas bei atvirumas), bendravimo gebėjimai, pagarba ir tolerancija mokymų dalyvių atžvilgiu, gebėjimas valdyti auditoriją ir organizaciniai gebėjimai. Taip pat mokymų kokybės gerinimui svarbus jų sistemingumas, rėmimasis praktiniais pavyzdžiais, dalinimasis asmenine patirtimi, kūrybinių užduočių sprendimas, tačiau pageidaujama atidžiau derinti mokymų trukmę ir laiką, kurti jaukesnę aplinką, įtraukti dalyvavimą poromis, daugiau remtis patirtimis ir pavyzdžiais, grupuoti tėvus pagal interesų sritis. Lektoriai pabrėžė mokymų praktinę naudą pokyčiams šeimoje, visų prima keičiantis patiems tėvams ir tik tuomet tikintis vaiko pokyčių. Ruošiantis mokymams lektoriai atsakingai rengiasi užsiėmimams, tačiau pasigenda gebėjimų kaip valdyti auditoriją, vadovauti diskusijai racionaliai paskirstant mokymams skirtą laiką. Organizatoriai pabrėžia, kad programa pagrįsta aukštomis moralinėmis vertybėmis, aiškiai struktūruota. Organizuojant užsiėmimus atsižvelgiama į patalpų prieinamumą; geranorišką pasidalinimą; patogumą; šilumą; jaukumą. Susiduriama su neadekvačiais tėvų lūkesčiais mokymų atžvilgiu. Išvada. STEP mokymų aktualumą ir tinkamumą patvirtino tėvų, lektorių ir organizatoriaus patirtys, atskleidusios tėvystės gebėjimų tobulinimo poveikį vaiko auklėjimui ir santykiams šeimoje bei mokymų tobulinimo galimybes.
The development of parenting abilities is one of the most important tasks of the state in strengthening the family, enabling it to perform its functions as well as possible, because parenting skills influence the upbringing of children and their preparation for independent living. The STEP Parenting Skills Improvement Program creates preconditions for solving various issues related to child education. The aim of the work: to reveal possibilities of parents' positive education skills improvement through the STEP Parenting Improvement Program. The tasks of the work: 1. To analyse the theoretical foundations of parents' positive parenting skills and opportunities for their improvement through the STEP Parenting Improvement Program. 2. To analyze parents' views on the potential of positive parenting skills and their development through the STEP Parenting Improvement Program. 3. To explore lecturers' views on parental positive parenting skills and ways to improve them through the STEP Parenting Improvement Program The methods of work: qualitative research using the semi-structured interview method. The interview was conducted with 11 parents participating in STEP, 2 trainers and 1 training organizer. Content analysis was used in the analysis and ethical principles were followed in the study. The results of the research. The analysis of scientific literature revealed that the lack of parenting abilities is associated with mental and physical development disorders in children, anti-socialism, predisposition to crime, suicide, and low learning outcomes. Positive parenting abilities are based on the observation of the child and the satisfaction of his needs, the formation of a secure attachment, attention and positive stimulation, the establishment of boundaries and rules, meaningful discipline. The STEP Parenting Skills Improvement Program is considered as one of the most successful in the world. Parents are encouraged to participate in trainings by their personal desire to improve their parenting abilities and to address child-related problems. The main difficulties of child behavior are associated with disobedience, capriciousness, closeness, obsession, irresponsibility, disrespectful treatment of parents, and seeking help for children with exceptional features (with special abilities). By participating in STEP training, parents improve their relationships with their children, gain more self-confidence, discover inner peace, learn how to manage emotions, develop patience, learn to control unexpected situations, and improve family relationships. In improving STEP training, are important lecturers personal qualities (sincerity and openness), communication skills, respect and tolerance towards participants, ability to manage the audience and organizational skills. Also, systematicity of activities, drawing on practical examples, sharing personal experiences, solving creative tasks is important for improving the quality of training, but it is desirable to better coordinate the duration and time of training, create a more cozy environment, engage in pairs, build on experiences and examples, group parents according to areas of interest. The lecturers emphasized the practical benefits of training for changes in the family, first and foremost by the parents themselves. In preparation for the training, the trainers are responsible for the sessions, but they identified the lack of ability to manage the audience, lead the discussion by rational allocation of training time. Training organizers emphasize that the program is based on high moral values, clearly structured. The availability of the premises is taken into account when organizing the sessions; goodwill sharing; convenience; heat; cosiness. Faced with inadequate parental expectations of training. The main conclusion. The relevance and appropriateness of STEP training has been confirmed by the experiences of parents, lecturers and organizers, which have revealed the impact of parenting skills improvement on child upbringing and family relationships, as well as training opportunities.