Kolegialaus valdymo įgyvendinimas Valdorfo mokyklose ugdant mokytojų lyderystę
Masalskytė, Ieva |
Aktualumas. Valdorfo mokyklų mokytojai atlieka ne tik mokymo funkciją, bet ir dalyvauja sprendimų priėmime, kas skatina atsakomybę ir įsitraukimą į mokyklos valdymą (Rawson, 2011). Mokytojų lyderystei reikštis tampa ypatingai svarbus lyderystės kompetencijų tobulinimas, todėl aktualu atskleisti kolegialaus valdymo įgyvendinimą Valdorfo mokyklose, siekiant tobulinti mokytojų lyderystės ugdymą. Mokslinė ir praktinė problema. Literatūros šaltiniuose pasigendama tyrimų apie kolegialaus valdymo įgyvendinimą Valdorfo mokyklose ugdant mokytojų lyderystę. Todėl svarbu teoriniu ir empiriniu tyrimu atskleisti, kaip kolegialaus valdymo įgyvendinimas Valdorfo mokyklose padeda ugdytis mokytojų lyderystę. Darbo tikslas – išanalizuoti kolegialaus valdymo įgyvendinimo galimybes Valdorfo mokyklose ugdant mokytojų lyderystę. Darbo uždaviniai:
- Atskleisti kolegialaus valdymo įgyvendinimo Valdorfo mokyklose ugdant mokytojų lyderystę teorinius aspektus.
- Išanalizuoti mokytojų požiūrį į kolegialaus valdymo įgyvendinimą Valdorfo mokyklose ugdant mokytojų lyderystę.
- Išanalizuoti mokyklos administracijos požiūrį į kolegialaus valdymo įgyvendinimą Valdorfo mokyklose ugdant mokytojų lyderystę. Teoriniai tyrimo metodai: Mokslinės literatūros analizė, dokumentų analizė, lyginamoji analizė, apibendrinimas. Empiriniai tyrimo metodai: Pusiau struktūruotas interviu, turinio (content) analizė. Tyrimo rezultatai atskleidė, kolegialaus valdymo įgyvendinimo galimybes ugdant mokytojų lyderystę. Tobulintinos sritys: tikslingas atsakomybių pasidalijimas, klausimų delegavimas, pasitikėjimo kultūros stiprinimas, didesnis iniciatyvumas, laiko ir išteklių planavimas, bendrų susitarimų laikymasis. Išvados:
- Išanalizavus mokslinę literatūrą ir švietimo dokumentus, galima teigti, jog Valdorfo pedagogika yra giliai susijusi su Rudolfo Šteinerio diegta filosofija – antroposofija, o pedagogai atlieka itin svarbų vaidmenį, nes yra atsakingi ne tik už pedagoginę veiklą, bet ir už įgyvendinamą kolegialų valdymą mokykloje. Kolegialus valdymas padeda ugdyti mokytojų lyderystę, suteikiant jiems galimybę aktyviai dalyvauti sprendimų priėmimo procesuose, prisiimti atsakomybę ir tobulinti bendradarbiavimo bei iniciatyvos įgūdžius.
- Interviu tyrimo duomenys su Valdorfo mokytojais atskleidė, jog mokytojų lyderystės ugdymas kolegialiame valdyme pasireiškia atstovaujant grupei, prisiimant atsakomybę, dalijantis patirtimi, realizuojant save ir rodant iniciatyvą. Dalyvavimas darbo grupių ir kolegijų veiklose sudaro sąlygas mokytojams ugdyti įvairiapuses lyderystės kompetencijas: sąmoningumo, tarpusavio santykių vadybos, savęs valdymo ir motyvavimo.
- Interviu tyrimo analizė su Valdorfo administracijos nariais atskleidė, jog įgyvendinant kolegialų valdymą ugdant mokytojų lyderystę svarbūs šie elementai: kolegialus sprendimų priėmimas, bendradarbiavimo ir pasitikėjimo kultūros kūrimas, atviros komunikacijos vykdymas, asmeninės mokytojų iniciatyvos skatinimas. Remiantis tyrimo rezultatais išryškėjo, jog įgyvendinant kolegialų valdymą sudaromos galimybės reikštis pasidalytajai lyderystei, kolektyvo bendruomeniškumui, bendrai sprendimų priėmimo kultūrai.
Relevance. In Waldorf schools, teachers are engaged not only in teaching but also in decision-making processes, fostering responsibility and involvement in school governance (Rawson, 2011). The development of leadership competences becomes especially significant in promoting leadership of teachers, therefore, it is essential to explore the implementation of collegial management in Waldorf schools in order to improve the education of teachers’ leadership. Scientific and practical problem. Research on the implementation of collegial management in developing leadership of teachers in Waldorf schools is rather limited. Thus, it is important to use both theoretical and empirical studies to uncover how collegial management practices in Waldorf schools contribute to the development of teachers’ leadership. Aim of the work – to analyse the possibilities of collegial management‘s implementation in Waldorf schools to develop leadership of teachers. Objectives of this work:
- To reveal theoretical aspects of implementing collegial management in Waldorf schools to develop leadership of teachers.
- To analyse perspectives of educators on the implementation of collegial management in developing leadership of teachers in Waldorf schools.
- To examine the perspectives of school administration on the implementation of collegial management in developing leadership of teachers in Waldorf schools. Theoretical methods of the research: Analysis of scientific literature, analysis of documents, comparative analysis, summarisation. Empirical methods of the research: Semi–structured interview, content analysis. The research findings revealed opportunities for implementing collegial management to develop leadership of teachers. Areas for improvement include purposeful delegation of responsibilities, delegation of issues, strengthening a culture of reliance, higher initiative, effective planning of time and resources, and adhering to shared agreements. Conclusions:
- An analysis of scientific literature and educational documents indicates that Waldorf pedagogy is deeply rooted in Rudolf Steiner's philosophy of anthroposophy, and teachers play a crucial role in being responsible not only for pedagogical activities but also for the implementation of collegial management in schools. Collegial management supports the development of leadership of teachers by enabling active participation in decision-making, accountability, and improvement of collaboration and initiative skills.
- Data from interviews with Waldorf’s educators revealed that leadership of teachers in collegial management appears through group representation, accountability, knowledge sharing, self-realization, and initiative. Participation in work groups and collegial activities provide opportunities for teachers to develop various leadership competences, including self-awareness, interpersonal management, self-regulation, and motivation.
- Analysis of interviews with administration of Waldorf Schools highlighted essential elements for implementing collegial management in developing leadership of teachers: collegial decision-making, fostering a culture of collaboration and reliance, ensuring open communication, and encouraging personal initiatives of teachers. The research results emphasize that implementing collegial management creates conditions for distributed leadership, collective community spirit, and a shared decision-making culture.