Options
Ikimokyklinio amžiaus vaikų daugiakultūrinis ugdymas: Lietuvos ir Švedijos ikimokyklinio ugdymo įstaigų atvejų analizė
Dirgelaitė, Asta |
Vykstant globaliems procesams didėja kultūrų įvairovė tiek pasaulyje, tiek Lietuvoje. Ikimokyklinio ugdymo įstaigose vis dažniau ugdomi skirtingų kultūrų vaikai, todėl, norint sėkmingai organizuoti daugiakultūrinį ugdymą, reikia semtis patirties. Švedija, patyrusi imigrantų antplūdį dar aštuntame dešimtmetyje, yra sukaupusi daugiametę daugiakultūrinio ugdymo patirtį. Organizuojant daugiakultūrinį ugdymą ikimokyklinio ugdymo įstaigose pagrindinis vaidmuo tenka mokytojui. Šiame darbe siekiama atsakyti į šiuos mokslinius probleminius klausimus: kokios yra Lietuvos ir Švedijos ikimokyklinio ugdymo įstaigų mokytojų daugiakultūrinio ugdymo patirtys ugdant ikimokyklinio amžiaus vaikus? Koks turėtų būti ikimokyklinio amžiaus vaikų daugiakultūrinio ugdymo turinys, metodai ir priemonės siekiant tobulinti ugdymą? Tyrimo tikslas – atskleisti ikimokyklinio amžiaus vaikų daugiakultūrinio ugdymo situaciją ir galimybes Lietuvos bei Švedijos ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Darbo uždaviniai: 1. Atskleisti daugiakultūrinio ugdymo teorinius pagrindus. 2. Išanalizuoti daugiakultūrinio ugdymo reglamentavimą ir įgyvendinimą ikimokykliniame ugdyme Lietuvoje ir Švedijoje. 3. Atskleisti Lietuvos ir Švedijos ikimokyklinio ugdymo mokytojų patirtis įgyvendinant daugiakultūrinį ugdymą. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė, lyginamoji analizė, atvejų tyrimas taikant pusiau struktūruoto interviu metodą, kokybinis turinio analizės metodas. Tyrimo rezultatai: tiek Lietuvos, tiek Švedijos ikimokyklinio ugdymo mokytojai įžvelgia daugiakultūrinio ugdymo bei kultūrų dialogo svarbą jau ikimokykliniame amžiuje, tačiau didelė kultūrų įvairovė Švedijos ikimokyklinio ugdymo įstaigose, skirtingai nuo Lietuvos, kelia didelius reikalavimus ir iššūkius ikimokyklinio ugdymo mokytojams, siekiant įtraukti į ugdymo procesą visų kultūrų vaikus bei jų globėjus. Tai tiesiogiai daro įtaką ugdymo turiniui, metodų, būdų, formų įvairovei bei mokytojų patirtims ir galimybėms. Bet tiek Lietuvos, tiek Švedijos ikimokyklinio ugdymo mokytojai yra vieningi akcentuodami paties mokytojo lygiavertį nusiteikimą bei daugiakultūrinės kompetencijos svarbą.
As global processes unfold, cultural diversity is increasing both worldwide and in Lithuania. Preschool education institutions are increasingly educating children from different cultures, so in order to successfully organize multicultural education, experience needs to be drawn upon. Sweden, having experienced an influx of immigrants as early as the 1970s, has accumulated years of experience in multicultural education. In organizing multicultural education in preschool education institutions, the main role falls to the teacher. This paper will aim to answer the following scientific problematic questions: what are the multicultural education experiences of Lithuanian and Swedish preschool teachers in educating preschool children?What should be the content, methods and means of multicultural education of preschool children in order to improve education? Research objective: To reveal the situation and possibilities of multicultural education for preschool-age children in preschool education institutions in Lithuania and Sweden. Tasks: 1. To reveal the theoretical foundations of multicultural education. 2. To analyze the regulation and implementation of multicultural education in preschool education in Lithuania and Sweden. 3. To disclose the experiences of Lithuanian and Swedish preschool teachers in implementing multicultural education. Research methods: analysis of scientific literature and documents, comparative analysis, case study using a semi-structured interview method, qualitative content analysis method. Conclusions: Both Lithuanian and Swedish pre-school teachers recognize the importance of multicultural education and intercultural dialogue already in the pre-school age, but the great diversity of cultures in Swedish pre-school education institutions, unlike in Lithuania, poses great demands and challenges for pre-school teachers in order to include children of all cultures in the educational process and their guardians. This directly affects the content of education, the variety of methods, ways, forms, and the experiences and opportunities of teachers. But both Lithuanian and Swedish pre-school teachers are wrong in emphasizing the teacher's own egalitarian attitude and the importance of multicultural competence.